SŮL

SŮL

Dnes se pojďme podívat na zoubek soli, v české kuchyni velmi nadužívané. 

Fyziologická potřeba lidského organismu je cca 1,6 g soli na den. WHO uvádí doporučenou konzumaci soli 5 g/ den. Toto množstí soli se mnohdy nachází pouze v jedné obědové porci. Průměrná konzumace soli u běžně se stravujícího člověka činí běžně až 15 – 20 g/ den! 

Nadbytek soli našemu zdraví ubližuje. Velmi to zvyšuje jak pittu, tak kaphu a způsobuje řadu problémů s nimi spojených (od vysokého krevního tlaku přes problémy spojené s zadržováním vody v těle). A bohužel, nevidím jinou cestu, než si množství soli hlídat. V restauracích jsou běžně jídla brutálně přesolená, stejně tak jako šmakulády potravinářského průmyslu (od pečiva přes uzeniny, sýry, konzervy, jídla v prášku, koření, omáčky, ...). Se Skutečně zdravou školou měříme ve školních jídelnách množství použité soli a jsou hitovky, která drží první místa, jako např. vepřo-knedlo-zelo. V jedné porci je běžně použito 5,5 g soli.

A když si to pak spočítáme na zcela reálném dni jednoho středoškoláka, který si ráno dá míchaná vajíčka s chlebem, ke svačině chleba se salámem, k obědu v jídelně vepřoknedlozelo, odpoledne cestou ze školy párek v rohlíku a s kámošem pytlík čipsů a doma k večeři čínu s rýží, tak se jeho denní porce soli s přehledem dostane na oněch 20 g.

Co s tím? 

Na sůl a přesolené pokrmy jsme vyloženě chuťově zvyklí. Cestou nejmenšího odporu je začít postupně množství soli snižovat. Tzn. méně solit, nekupovat a nepoužívat umělé přesolené šmakulády, čímž značně omezíme konzumaci tyčinek, chipsů, krekříků, ale i uzenin, sýrů a pečiva atd. a vyměnit klasickou kuchyňskou sůl za přirozené druhy soli, ochucovadla a bylinky